Ασφάλεια στο Διαδίκτυο

1 Ασφάλεια στο Διαδίκτυο

Κάθε χρόνο με αφορμή την ημέρα ασφαλούς διαδικτύου και με στόχο την ενημέρωση / εκπαίδευση των μαθητών των σχολείων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (που υπηρετούσα τα προηγούμενα χρόνια) οργανώναμε μία σχετική ημερίδα για τους μαθητές .

Για παράδειγμα δείτε την αναστάτωση που προκαλέσαμε με την ημέρα ασφαλούς διαδικτύου το 2011 😉 ή το υλικό της εκδήλωσης για την ημέρα ασφαλούς διαδικτύου 2015

Το παραπάνω υλικό προσαρμόστηκε στις ανάγκες της δευτεροβάθμιας και χρησιμοποιήθηκε για την Α, Β και Γ γυμνασίου.

Τα ζητήματα που παρουσιάστηκαν και συζητήθηκαν ήταν τα ακόλουθα:

  1. εθισμός
  2. επικοινωνία με αγνώστους
  3. δημοσίευση / ανάρτηση περιεχομένου (σκέψου πριν δημοσιεύσεις)
  4. προσβλητική συμπεριφορά / ηλεκτρονική παρενόχληση
  5. μετάδοση βλαβερού λογισμικού / επιβλαβές περιεχόμενο
  6. ηλεκτρονικές απάτες
  7. αναξιοπιστία πληροφορίας

Ως υλικό/τροφή για προβληματισμό και συζήτηση χρησιμοποιήθηκαν η παρουσίαση και τα βίντεο που ακολουθούν.

Πριν ξεκινήσουμε, ΕΔΩ θα βρείτε το ημερολόγιο διαδικτυακής ασφάλειας.

Παρουσίαση για την ασφάλεια στο διαδίκτυο θα βρείτε ΕΔΩ

Ένα παιχνίδια / quiz στο Kahoot για την ασφάλεια στο διαδίκτυο ΕΔΩ

Η παρουσίαση…

Εθισμός

On-line τεστ σχετικά με τον εθισμό στο διαδίκτυο διαθέσιμο ΕΔΩ

Σκέψου πριν δημοσιεύσεις

https://www.youtube.com/embed/DwFE25f50P4 

 Συνομιλίες με αγνώστους – Online Grooming

https://youtube.com/watch?v=71yvZO7misw

Ηλεκτρονική Παρενόχληση – Cyber Bulling

Επιβλαβές Περιεχόμενο

Ηλεκτρονικές Απάτες

Αναξιοπιστία Πληροφορίας

Το παρακάτω βίντεο περιγράφει τεχνικές αναζήτησης. Το θέμα της αξιοπιστίας παρουσίαζεται από το 4:30 μέχρι 7:10.https://www.youtube.com/embed/sVKcF-U2sD0





Μετά από το ποηγούμενο βίντεο δείτε οπωσδήποτε αυτό… 

και διαβάστε αυτό: https://en.wikipedia.org/wiki/Flying_penguin_hoax

 Για όσα βιντεάκια έχουν διαλόγους σε διαφορετική γλώσσα από την ελληνική έχω δημιουργήσει αρχεία υποτίτλων (srt) τα οποία μπορείτε να κατεβάσετε από εδώ. Δυστυχώς για να παίξουν θα πρέπει να κατεβάσετε τα βίντεο από το youtube στον υπολογιστή σας και να τα αναπαράξετε από τον VLC Media Player τοποθετώντας τα βίντεο στον ίδιο φάκελο με το αρχείο υποτίτλων. Αλήθεια υπάρχει τρόπος να ενσωματώσω υπότιτλους στο youtube? Διαφοπρετικά μπορείτε απλά να σταματάτε το βίντεο και να κάνετε μετάφραση εσείς (οι διάλογοι είναι ελάχιστοι).

Πειραματιζόμενος δοκίμασα να παρουσιάσω το παραπάνω υλικό ως εξής:

  1. για κάθε μία από τις κακοτοπιές “έπαιζα” τα σχετικά βιντεάκια
  2. άφηνα τους μαθητές να μιλήσουν
  3. συμπλήρωνα ή ανακεφαλαίωνα χρησιμοποιώντας την παρουσίαση

Εναλλακτικά κάποιες χρονιές δε χρησιμοποίησα καθόλου την παρουσίαση και

  1. για κάθε μία από τις κακοτοπιές “έπαιζα” τα σχετικά βιντεάκια
  2. άφηνα τους μαθητές να μιλήσουν

Τέλος άφησα τους μαθητές να θέσουν τα θέματα που τους προβληματίζουν περισσότερο, κουβεντιάζαμε και χρησιμοποιούσαμε τα βίντεο υποστηρικτικά της συζήτησης.

Επίσης στο δίλημμα “να κάνω ένα γρήγορο πέρασμα από όλες τις κακοτοπιές ή να επικεντρωθώ σε 2-3 από αυτές και να δώσω περισσότερο χρόνο στη συζήτηση” απάντηση πρέπει να δώσετε εσείς με γνώμονα το διαθέσιμο χρόνο”. Τα τελευταία χρόνια προσωπικά προτιμώ το δεύτερο και προσπαθώ να αφήνω τα παιδιά να μιλάνε όσο περισσότερο γίνεται και πιστέψτε με, τα παιδιά έχουν να πουν πολλά επί του θέματος.

2. Το ψηφιακό μας αποτύπωμα Διαδίκτυο

  


Με αφορμή την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2023 μελετήσαμε με τους μαθητές της α γυμνασίου θέματα που σχετίζονται με το ψηφιακό αποτύπωμα.

Αξιοποιήσαμε υλικό της Common Sense Education.

Το σχέδιο μαθήματα “The Power of Digital Footprints” είναι ΕΔΩ

Η παρουσίαση του μαθήματος

Βήματα…

  1. Παρακολουθήστε το βίντεο της Διαφάνειας 4, δώστε ιδιαίτερη σημασία στις εικόνες του βίντεο 
  2. Συζητήστε με τον/την διπλανό/ή σας τι μπορεί να συμβολίζουν/σημαίνουν οι εικόνες
    • φάρος / φωτοαντιγραφικό μηχάνημα / ψιθυρος στο αυτί / γήπεδο / ένας ανεξίτηλος μαρκαδόρος
  3. Τι σχέση έχουν οι παραπάνω εικόνες με το ψηφιακό μας αποτύπωμα;
  4. Ορισμοί (Διαφάνεια 5) και  Συζήτηση
    • το ψηφιακό αποτύπωμα είναι όλες οι πληροφορίες στο διαδίκτυο σχετικά με ένα άτομο που δημοσιεύονται
      • από αυτό το άτομο ή άλλους, 
      • ηθελημένα ή ακούσια. 
    • ότι, όπως δείχνουν οι εικόνες,
      • ένα ψηφιακό αποτύπωμα μπορεί να αποκαλύψει πολλά για κάποιον (φάρος, ψίθυρος στο αυτί), 
      • μπορεί να κοινοποιηθεί ευρέως (αντιγραφικό και γήπεδο/jumbotron) 
      • και είναι μόνιμο (μόνιμος μαρκαδόρος). 
  5. Ερώτηση Διαφάνειας 6, 9 και 10
  6. Φυλλάδιο Εργασίας για μαθητές/τριες ΕΔΩ
  7. Αφού δείτε το Φυλλάδιο Εργασίας στη συνέχεια δείτε τη διαφάνεια 11
  8. Φυλλάδιο Εργασίας για εκπαιδευτικούς ΕΔΩ
  9. Εργαλεία αναζήτησης ψηφιακού αποτυπώματος

Δραστηριότητα για το σπίτι (Οικογένεια) διαθέσιμη ΕΔΩ

Μπορεί να συνδυαστεί με τα βίντεο Think Before you post που είναι διαθέσιμα ΕΔΩ

3. Συνομιλώντας με ασφάλεια στο Διαδίκτυο

 


Πόσο καλά γνωρίζουμε τα άτομα με τα οποία αλληλεπιδρούμε στο διαδίκτυο;

Ποιες πληροφορίες είναι ασφαλές να μοιραστείτε με διαφορετικούς τύπους διαδικτυακών φίλων;

Τι είναι η αίσθηση “της κόκκινης σημαίας”, πώς την αναγνωρίζουμε;

Στις παραπάνω ερωτήσεις επιχειρούμε να απαντήσουμε / εκπαιδευτούμε με την παρουσίαση και με το φύλλο εργασίας που ακολουθούν.

Φύλλο Εργασίας ΕΔΩ

Το σχετικό βίντεο της παρουσίασης είναι διαθέσιμο εδώ: 

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ

Παρουσίαση για το Cyberbullying

Παρουσίαση για το Grooming

Παρουσίαση για τον εθισμό στις Οθόνες

Παρουσίαση για τα προσωπικά δεδομένα

Παρουσίαση για το Sexting

Παρουσίαση για τους κανόνες πνευματικής ιδιοκτησίας

Πώς τα παιδιά χρησιμοποιούν πραγματικά το Διαδίκτυο!

Ο κανόνας 3-6-9-12

Πώς τα παιδιά χρησιμοποιούν πραγματικά το Διαδίκτυο!